wtorek, 15 kwietnia 2014


Po ostatnim tekście, tym razem trochę pozytywnej treści. Zastanówmy się jak to jest z tym Internetem w Polsce. Jesteśmy społeczeństwem internetowym? Czy nasz kraj sprzyja rozwojowi sieci? Opublikowany na początku tego roku raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazuje że dostęp do Internetu ma ponad 60% Polaków. Większość z nich (78%) korzysta z stacjonarnego dostępu, a ¼ z nich z dostępu mobilnego.








grafika: Wirtualnemedia.pl

To dużo czy mało? W mojej ocenie całkiem sporo, a wy jak myślicie? Ilość rodaków korzystających z Internetu w ostatnich latach wzrosła. Nie licząc 2% spadku w zeszłym roku. Jest to chyba raczej drobne potknięcie, niż tendencja spadkowa. Moim zdaniem jesteśmy atrakcyjnym rynkiem dla branży internetowej, jeszcze rozwijającym się i bardzo chłonnym. Wpływa na to kilka stymulujących czynników. Pierwszym z nich są stosunkowo niskie ceny usług internetowych. Na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej jesteśmy w czołówce jeśli chodzi o przystępność cen. Mówi o tym raport UKE.


Idźmy dalej. Swój wkład ma tu też coraz bardziej dynamiczny rozwój publicznych hot spotów. Już nie tylko Warszawa i inne duże miasta, ale również mniejsze gminy, mogą cieszyć się darmowymi strefami wifi. Szykuje się również rządowy program Polska Cyfrowa 2014 – 2020 w ramach którego zostanie wydanych 8 miliardów złotych z funduszy Unii Europejskiej. Pozostaje nadzieja że zostaną wydane na coś bardziej pożytecznego niż portal internetowy dla bezdomnych. Tak, jest taki. Dostęp dostępem, ale jak wpływa on na rynek?

Polski Internet a reklama


Ostatnio duże zaskoczenie wywołały wyniki reklamowe przestrzeni internetowej w USA za rok 2013. Po raz pierwszy bowiem amerykańscy reklamodawcy wydali więcej na reklamę w sieci, niż w telewizjach nadawanych naziemnie. Wydane 42,8 miliarda dolarów to wynik o 17 proc. lepszy niż w roku 2012 (36,6 mld USD).




grafiki: Wirtualnemedia.pl 


Jak to wygląda w naszym kraju?  Do amerykańskich rekordów oczywiście nie ma się co porównywać, ale u nas również zauważa się znaczne wzrosty.

„Według badania IAB AdEx wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się w ub.r. o 226 mln zł - z 2,206 do 2,432 mld zł, co stanowi wzrost o 10,2 proc. Tym samym w kolejnym roku z rzędu wydatki wzrosły o ponad 10 proc.”
Źródło: Wirtualnemedia.pl

grafika: Wirtualnemedia.pl 

Rośnie też światowa oglądalność reklam wideo ( więcej tutaj) Również serwisy VoD odnotowały znaczne wzrosty. Wysokie wzrosty zanotowały Ipla.tv, TVNplayer.pl i Kinoplex.gazeta.pl. Inne serwisy też mocno w górę.

Serwisy VoD w styczniu 2014 roku
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL
serwis
real users
odsłony ogółem
krajowe odsłony mobilne
czas na RU [godz:min:s]
zasięg
vod.pl
3 850 395
37 777 843
1 319 126
01:13:26
18,23%
ipla - aplikacja
1 460 133
2 344 543*
-
87:19:48**
6,91%
tvnplayer.pl
1 183 038
28 097 995
458 373
07:20:57
5,60%
ipla.tv
1 050 665
23 264 668
839 809
03:26:44
4,97%
tvp.pl - vod
712 341
8 498 614
503 101
00:23:35
3,37%
kinoplex.gazeta.pl
195 416
2 033 053
71 433
00:09:18
0,93%
iplex.pl
137 707
-
-
-
0,65%
*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację

Jest to niewątpliwie dłuższa tendencja, której powinny się bać kanały telewizyjne. Czytałem niedawno pewną anegdotę w której jeden z dziennikarzy prasowych opowiadał jak redakcja wysłała go na szkolenie. Prowadzący szkolenie zaczął słowami: 
„Mam dla was dwie wiadomości. Jedną dobrą i jedną złą. Zła jest taka że niedługo prasa padnie. Dobra jest taka, że telewizja padnie szybciej.”
Z mojej strony nie wieszczył bym tak szybkiego upadku mediów tradycyjnych. Powiedziałbym raczej że zmieniające się warunki wymuszą na mediach zmianę konwencji i przeniesienie większości kontentu do sieci, oraz większą interakcje z widzami. W ten sposób niejako staną się częścią internetowego świata. Jak będzie, czas pokaże. 

Adrian J.

Do poczytania na ten temat:
Uchwała w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Narodowy Plan Szerokopasmowy” https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/decyzje-rzadu/uchwala-w-sprawie-przyjecia-programu-rozwoju-narodowy-plan-szerokopasmowy.html
2,4 mld zł na polską reklamę internetową w 2013 r., mocno w górę mobile, social media i wideo http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2-4-mld-zl-na-polska-reklame-internetowa-w-2013-r-mocno-w-gore-mobile-social-media-i-wideo
60 proc. Polaków z dostępem do internetu, 86 proc. ma telefon komórkowy, 31 proc. - stacjonarny 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/60-proc-polakow-z-dostepem-do-internetu-86-proc-ma-telefon-komorkowy-31-proc-stacjonarny