Po ostatnim tekście, tym razem trochę pozytywnej treści. Zastanówmy się jak to jest z tym Internetem w Polsce. Jesteśmy społeczeństwem internetowym? Czy nasz kraj sprzyja rozwojowi sieci? Opublikowany na początku tego roku raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej wskazuje że dostęp do Internetu ma ponad 60% Polaków. Większość z nich (78%) korzysta z stacjonarnego dostępu, a ¼ z nich z dostępu mobilnego.
grafika: Wirtualnemedia.pl
To dużo czy mało? W mojej ocenie całkiem sporo, a wy jak myślicie? Ilość rodaków korzystających z Internetu w ostatnich latach wzrosła. Nie licząc 2% spadku w zeszłym roku. Jest to chyba raczej drobne potknięcie, niż tendencja spadkowa. Moim zdaniem jesteśmy atrakcyjnym rynkiem dla branży internetowej, jeszcze rozwijającym się i bardzo chłonnym. Wpływa na to kilka stymulujących czynników. Pierwszym z nich są stosunkowo niskie ceny usług internetowych. Na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej jesteśmy w czołówce jeśli chodzi o przystępność cen. Mówi o tym raport UKE.
Idźmy dalej. Swój wkład ma tu też coraz bardziej dynamiczny rozwój publicznych hot spotów. Już nie tylko Warszawa i inne duże miasta, ale również mniejsze gminy, mogą cieszyć się darmowymi strefami wifi. Szykuje się również rządowy program Polska Cyfrowa 2014 – 2020 w ramach którego zostanie wydanych 8 miliardów złotych z funduszy Unii Europejskiej. Pozostaje nadzieja że zostaną wydane na coś bardziej pożytecznego niż portal internetowy dla bezdomnych. Tak, jest taki. Dostęp dostępem, ale jak wpływa on na rynek?
Polski Internet a reklama
Ostatnio duże zaskoczenie wywołały wyniki reklamowe przestrzeni internetowej w USA za rok 2013. Po raz pierwszy bowiem amerykańscy reklamodawcy wydali więcej na reklamę w sieci, niż w telewizjach nadawanych naziemnie. Wydane 42,8 miliarda dolarów to wynik o 17 proc. lepszy niż w roku 2012 (36,6 mld USD).
grafiki: Wirtualnemedia.pl
Jak to wygląda w naszym kraju? Do amerykańskich rekordów oczywiście nie ma się co porównywać, ale u nas również zauważa się znaczne wzrosty.
„Według badania IAB AdEx wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się w ub.r. o 226 mln zł - z 2,206 do 2,432 mld zł, co stanowi wzrost o 10,2 proc. Tym samym w kolejnym roku z rzędu wydatki wzrosły o ponad 10 proc.”
Źródło: Wirtualnemedia.pl
grafika: Wirtualnemedia.pl
Rośnie też światowa oglądalność reklam wideo ( więcej tutaj) Również serwisy VoD odnotowały znaczne wzrosty. Wysokie wzrosty zanotowały Ipla.tv, TVNplayer.pl i Kinoplex.gazeta.pl. Inne serwisy też mocno w górę.
Serwisy VoD w styczniu 2014 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
vod.pl | 3 850 395 | 37 777 843 | 1 319 126 | 01:13:26 | 18,23% |
ipla - aplikacja | 1 460 133 | 2 344 543* | - | 87:19:48** | 6,91% |
tvnplayer.pl | 1 183 038 | 28 097 995 | 458 373 | 07:20:57 | 5,60% |
ipla.tv | 1 050 665 | 23 264 668 | 839 809 | 03:26:44 | 4,97% |
tvp.pl - vod | 712 341 | 8 498 614 | 503 101 | 00:23:35 | 3,37% |
kinoplex.gazeta.pl | 195 416 | 2 033 053 | 71 433 | 00:09:18 | 0,93% |
iplex.pl | 137 707 | - | - | - | 0,65% |
*uruchomione aplikacje **średni czas uruchomienia na aplikację |
Jest to niewątpliwie dłuższa tendencja, której powinny się bać kanały telewizyjne. Czytałem niedawno pewną anegdotę w której jeden z dziennikarzy prasowych opowiadał jak redakcja wysłała go na szkolenie. Prowadzący szkolenie zaczął słowami:
„Mam dla was dwie wiadomości. Jedną dobrą i jedną złą. Zła jest taka że niedługo prasa padnie. Dobra jest taka, że telewizja padnie szybciej.”
Z mojej strony nie wieszczył bym tak szybkiego upadku mediów tradycyjnych. Powiedziałbym raczej że zmieniające się warunki wymuszą na mediach zmianę konwencji i przeniesienie większości kontentu do sieci, oraz większą interakcje z widzami. W ten sposób niejako staną się częścią internetowego świata. Jak będzie, czas pokaże.
Adrian J.
Do poczytania na ten temat:
Uchwała w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Narodowy Plan Szerokopasmowy” https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/decyzje-rzadu/uchwala-w-sprawie-przyjecia-programu-rozwoju-narodowy-plan-szerokopasmowy.html
2,4 mld zł na polską reklamę internetową w 2013 r., mocno w górę mobile, social media i wideo http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2-4-mld-zl-na-polska-reklame-internetowa-w-2013-r-mocno-w-gore-mobile-social-media-i-wideo
Adrian J.
Do poczytania na ten temat:
Uchwała w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Narodowy Plan Szerokopasmowy” https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/decyzje-rzadu/uchwala-w-sprawie-przyjecia-programu-rozwoju-narodowy-plan-szerokopasmowy.html
2,4 mld zł na polską reklamę internetową w 2013 r., mocno w górę mobile, social media i wideo http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2-4-mld-zl-na-polska-reklame-internetowa-w-2013-r-mocno-w-gore-mobile-social-media-i-wideo
Internet pokonał telewizję na rynku reklamowym w USA
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-pokonal-telewizje-na-rynku-reklamowym-w-usa
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-pokonal-telewizje-na-rynku-reklamowym-w-usa
VoD.pl z rekordem - w górę Ipla.tv, TVN player i Kinoplex
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-z-rekordem-w-gore-ipla-tv-tvn-player-i-kinoplex-top-serwisow-vod
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-z-rekordem-w-gore-ipla-tv-tvn-player-i-kinoplex-top-serwisow-vod
60 proc. Polaków z dostępem do internetu, 86 proc. ma telefon komórkowy, 31 proc. - stacjonarny
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/60-proc-polakow-z-dostepem-do-internetu-86-proc-ma-telefon-komorkowy-31-proc-stacjonarny
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/60-proc-polakow-z-dostepem-do-internetu-86-proc-ma-telefon-komorkowy-31-proc-stacjonarny